joi, 12 noiembrie 2009

Dupa douazeci de ani !

Nu este o recenzie a cunoscutului roman de Alexandre Dumas, este cu totul alt subiect. De ceva vreme imi tot revin obsesiv cuvintele lui Silviu Brucan „pentru a deprinde democratia, romanii vor avea nevoie de 20 de ani” si ma intreb daca nu cumva a gresit sau totusi trecut`au anii si in sfarsit a venit momentul. Tot el, daca imi aduc bine aminte, s-a corectat la un moment dat si a spus ca a gresit, era prea optimist si nu sunt suficienti douazeci de ani ci mult mai multi, poate chiar treizeci sau patruzeci. Dar nu sunt prea multi pentru ca acest popor sa se trezeasca? Dar intrebarea poate fi si alta: din ce sa se trezeasca? ... mai stie oare ce a fost? .............
Ca sa ne amintim, sa nu mai vad atati retorici care spun ca era mai bine atunci, va invit sa mergeti la Sighet, la muzeul Memorialul Victimelor Comunismului si al Rezistentei  . Este, cum bine se auto-intituleaza, "istoria care nu se invata la scoala" pentru ca in cartea de istorie am inteles ca se invata despre Andrea Esca, de altfel a facut si ea istorie si nu sunt ironic deloc, dar in televiziunea moderna. Eu cred ca e una din putinele realizari post-decembriste demne de mentionat si nu se poate compara cu circul politicianistic din parlamentul romaniei la acea mascarada de condamnare publica a comunismului.
Eu am vizitat acest muzeu si sentimentele care le traiesti acolo sunt greu de expus in cuvinte, trebuie traite, iar lectia de istorie invatata sau pentru unii reamintita acolo este inegalabila.



pe aceasta este harta sunt marcate toate locurile in care au murit oameni din cauza comunismului in penitenciare, lagare de concentrare si munca, azile psihiatrice cu caracter politic, locuri de executie si gropi comune .............

iar pentru alegerea conducatorului iubit in unanimitate se foloseau urnele aceastea :

alte imagini intr-un post viitor, cred ca deja e prea mult si pentru mine, acelasi semntiment l-am trait si cand am vizitat dupa prima ora petrecuta acolo, dar mai vreau sa vedeti o povestioara interesanta in unul din multele materiale filmate si prezentate in colectia Memorialul Durerii, este o lectie de viata pe care nu stiu cine este azi atat de demn incat sa fie dispus sa o puna in practica:

17 comentarii:

  1. din câte am putut observa ești pro România,și anti-ce se întâmplă la noi acum.
    Măcar de s-ar putea face ceva...

    RăspundețiȘtergere
  2. @Ilana
    Normal ca sunt pro ROMANIA ciar daca mai am excese si mai spun "neam de prosti ce suntem", ma includ si pe mine aici. Inca mai cred ca se poate face ceva pentru ca daca nu se mai vedea luminita de la capatul tunelului cautam alt tunel. Dar incepe sa imi fie tot mai greata de unii contemporani ai nostrii.

    RăspundețiȘtergere
  3. „frumoasă țară, păcat că e locuită”

    RăspundețiȘtergere
  4. ador aceasta expresie, ma calmat in atat de multe situatii in care poate as fi explodat cu niste injurii adresate la ceva, o folosesc si eu dar mai ales in legatura cu orasul in care locuiesc in momentul in care cineva il lauda eu nu pot raspunde decat "frumos oras dar pacat ca e locuit" ca doar e in romania si locuit de romani care il intretin cum intretin aceasta tara ......... ma opresc ca daca nu scriu pana diminieata ;).

    RăspundețiȘtergere
  5. Cutremurător documentarul Memorialul durerii.
    E tragic să vedem cum şi astăzi scuipă în gura noastră.O fac la figurat,dar tot umilinţă e.
    Iar pastorul....e doar unul dintre cei mulţi.Şi dacă nu căscăm ochii ,o să se mai scrie încă un memorial al durerii.
    Îmi aduc aminte vorbele lui Brucan,gândeam atunci că exagerează,că nu poate fi aşa....uite că avea dreptate...

    RăspundețiȘtergere
  6. @Sebra
    toti aproape au spus la acel moment ca e nebun Brucan si ca nu stie ce spune, era entuziasmul de la inceputul libertatii. Cinic este ca intradevar s-a inselat, da s-a inselat si nu a acordat destul timp, chiar si el era prea optimist.

    RăspundețiȘtergere
  7. hmmm, am scris ieri un comentariu... vad ca nu a aparut... sunt cumva la spam?
    In fine nu are importanta, scriu altu:
    Eu am ajuns la concluzia, ca avem nevoie de un dictator!, suntem mult prea blegi ca sa putem sa luam o decizie pentru noi, asa ca avem nevoie din nou de cineva care sa decida pentru noi.... sau ... cel mai bine o bomba, care sa curete toata generati comunista de pe fata romaniei, ca pana la urma tot ei sunt in conducere, sau daca nu sunt ei, sunt fii lor... si cand Brucan a zis 20 de ani, a luat in calcul ca o sa vina o noua generatie... dar nu generatia conceputa de catre cei care au fost la putere in comunism... da si eu am zis ca e un batran ramolit si ca nu mai stie nici sa se stearga la fund, decum sa vorbeasca... doar ca din pacate, eu eram un copil plin de idealuri... si eu nu stiam ce vorbesc/gandesc...

    RăspundețiȘtergere
  8. @Dan
    nu poti fi la spam, nu sa inregistrat si imi pare rau pentru asta nu stiu de ce pentru ca eu nu l-am primit, eu public orice comentariu chiar si de la dusmani si anonimi, tin sa le moderez pentru ca imi place ordinea nu pentru cenzura, doar daca cineva va scrie cuvinte injurioase o sa le cenzurez iar spamm nu am avut pana acum din fericire.
    PS comentariul tau de ieri e la postul anterior daca de ala spui ;).
    Acum sa revin la subiect, da-mi voie sa nu fiu de acord cu tine si sa spun ca NU avem nevoie de cineva sa decida pentru noi, noi trebuie sa demonstram ca detinem o coloana vertebrala si ca putem decide pentru noi. Daca avem in vedere ca suntem artizanii propriului nostru destin trebuie sa ne trezim la realitate si sa facem ceva.
    Acest post este tocmai pentru cei ce nu stiu ce a fost adevaratul comunism nu doar siguranta aia a casutei fara curent la anumite ore si siguranta locului de munca care pentru cei comozi era o adevarata liniste si lipsa de stres.

    RăspundețiȘtergere
  9. ma la postu asta am comentat, ca tot de silviu am zis, dar nu are importanta, pana la urma cred ca e ceva de la mine, ca am mai lasat comentarii si la altii si nu au aparut...
    In alta ordine de idei, eu spun ca avem nevoie de un dictator, tocmai din cauza ca majoritatea... NU AU COLOANA... si pana la urma, majoritatea decide... DA sunt deacord cu tine ca lumea a uitat ce insemna comunismu... eu sunt unul dintre cei care sare ca ars in momentul incare zice "Era mai bine atunci", pur si simplu am vrut sa scot in evidenta ca suntem nehotarati si ca ne schimbam prea des... azi lupatm cu nemti, maine impotriva lor... si asta nu e doar la conducere... ci si inrandul populatiei...
    Am exagerat cand am zis ca avem nevopie de dictator, dar a fost o exagerare, menita sa scoata in evidenta, frustrarea mea fata de lipsa acuta a coloanei...

    RăspundețiȘtergere
  10. @Dan
    Majoritatea aia care decide trebuie sa constientizeze ca are nevoie de acele exceptii purtatoare de coloana care sa-i conduca, nu sa aleaga dintre ei, tot la fel de slabi de inger si care nu pot decat sa se ascunda dupa deget.
    Iar romanul e lipsit de busola de peste 2000 de ani, nici nu cred ca a avut-o in dotare vreodata.

    RăspundețiȘtergere
  11. Uhh...Dan,cum să avem nevoie de un dictator care să decidă pentru noi?Poate tu nu ştii cum era până acum 20 de ani,dar eu ştiu foarte bine,chiar mintea mea necoaptă de copil/adolescent/tânăr,îşi punea multe întrebări şi vedea cât de strâmbe sunt toate.
    Când Ceauşescu a fost reales la ultimul congres,eram studentă,ne-a scos seara din cămin,încolonaţi,păziţi ,să mergem să semnăm pe liste.Nu mai vreau aşa ceva.

    RăspundețiȘtergere
  12. Adrian,
    Cred că ai o problemă cu platforma de la blog.
    Mi-a spus de vreo 3 ori ca datele mele de conectare nu pot fi verificate.Şi eu mă las verificată uşor :)))

    RăspundețiȘtergere
  13. @Sebra
    :)))))))
    nu trebuie sa te lasi verificata usor pentru ca nu mai suntem in comunism sa ne tot verifice, desi suntem mai monitorizati decat atunci, nu stiu ce e cu platforma de blog dar se pare ca si in tehnologia asta e concurenta. Nu putem fi toti pe aceleasi platforme, mai nou mie wordpress-ul imi cere sa confirm toate prostiile cand intru pe blogurile voastre dar nu ne lasam condusi de o concurenta care incepe sa deranjeze, sa fim putin mai perseverenti ;).

    RăspundețiȘtergere
  14. Aha...deci şi wordpress-ul face la fel??
    Clara treaba,e o conspiraţie :))))
    Şi mă las verificată uşor,pentru că nu am nimic de ascuns :-P

    RăspundețiȘtergere
  15. @sebra
    Sunt tot mai greu de gasit acele persoane care nu au nimic de ascuns ;), unora le e frica de umbra lor :).

    RăspundețiȘtergere
  16. Acel video mi-a ridicat parul pe maini. E cutremurator.

    RăspundețiȘtergere
  17. @Terra
    Mia fost greu sa aleg care e mai sugestiv, din cele foarte multe si aproape la fel de cutremuratoare, dar acesta parca ne povesteste despre ceva ireal, dar din pacate e o realitate traita de niste oameni.

    RăspundețiȘtergere