marți, 1 decembrie 2009

Noi romanii si Romania noastra.

De doua ore mai chinui sa scriu acest post, ... am scris de cateva ori si apoi am sters. Azi doream sa scriu ceva frumos si fara critica, doar ceva de suflet si nu-mi iese, tot critic scriu. Pe considerentul "critica e constructiva" mi-am bazat in multe cazuri postarile de pe acest blog, dar in timp mi-am dat seama ca nu mai e constructiva ci distructiva. E pacat, foarte mare pacat ca doar intr-o zi a unui an ne aducem aminte ca suntem romani si trebuie sa facem ceva pentru tarisoara asta, iar asta imi suna si mie.
Dupa 45 de ani de frustrari comuniste in care statul se confunda cu Romania si genera tot ce e rau am invatat doar sa-l balamam, sa-l criticam si sa spunem ca tot ce e romanesc e rau. Daca incepea cineva sa spuna ceva bun despre tara Romaneasca era categorisit comunist si slujitor al ceausestilor si al sistemului. Toate acestea coroborate cu alti 20 de ani de ratacire democratica fara busola a sters si mai mult simtul acesta national. Am inteles democratia drept libertate, iar tot ce era romanesc era in mintea noastra comunist si atunci nu era bun, iar tot ce venea de afara, din lumea aceea la care tanjeam de 45 de ani, era extraordinar de bun, chiar daca doar ambalajul era frumos.
In loc sa invatam de la americani, pe care ii asteptam de zeci de ani, sa ne cinstim drapelul si insemnele tarii, noi radem daca unul arboreaza steagul romanesc undeva si-l facem nationalist, dar purtam cu mandrie chiloti in culorile americane pentru ca e la moda nu.
Daca discuti cu un neamt o sa afli ca tot ce e nemtesc e foarte bun, la o analiza mai amanuntita recunoaste ca exista si exceptii dar el tot o sa sustina pana in panzele albe ca tot ce e nemtesc e "erste klasse".
Italienii, oriunde in lume se afla, iti vor explica cu sau fara argumente ca doar ei fac tot ce e bun in materie de orice. De la paste la oricare fel de mancare sau ingredient si pana la felul cum muncesc sau gandesc e italienesc si e cel mai bun.
Aceste cateva exemple sunt demne de urmat, nu de criticat, e spiritul lor national si sunt mandri de asta. Noi nu mai stim sa fim mandri si nu pentru ca nu avem cu ce, daca vrem gasim sau inventam, ci doar pentru ca nu mai vrem. E foarte usor sa blaman, sa criticam, sa discutam si pana la urma nu facem de fapt nimic constructiv. Toate acestea sunt distructive pentru ca angrenam si pe altii in critica si nu mai face nimeni nimic decat critica si critica si ......restul sunt doar cuvinte.

42 de comentarii:

  1. Şi până la urmă n-ai scris ceva frumos de România...ai deviat un pic.E un pic imposibil să nu faci asta...
    Eu am observat că noi,ca popor nu suntem originali,avem multe lucruri împrumutate de la alţii şi mă întreb profund "de ce ?"

    RăspundețiȘtergere
  2. @Catalina
    azi de 1 Decembrie toata lumea incearca sa scrie ceva frumos, eu tin sa indemn romanii sa faca ceva frumos, sa scrie si in alte zile ceva frumos. Iar cu originalitatea te pot contrazice, suntem foarte originali dar trebuie sa vrem. Lucrurile imprumutate sunt si raman imprumutate, ceea ce e romanesc trebuie doar promovat si respectat nu blamat cautand nod in papura.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ai dreptate in ceea ce spui...nu mai continui pprin a spune nimic,decat ca azi 1 decembrie nu am scris nimic frumos ....poate voi face ;)

    RăspundețiȘtergere
  4. @Catalina
    da, ai perfecta dreptate, nu toata lumea vrea, dar cel putin cativa trebuie sa o faca, pot deveni astfel un exemplu pentru ceilelti.

    RăspundețiȘtergere
  5. @Mika
    Iportant sa o facem si altadata nu doar azi.

    RăspundețiȘtergere
  6. @Adrian
    Transmiţi o idee şi un sentiment foarte frumos ,îmi place :)

    RăspundețiȘtergere
  7. chiar daca ai facut unele critici, modul de a edita articolul m-a fascinat...ar trebuii sa te apuci serios de scris...;) doar un mic sfat

    RăspundețiȘtergere
  8. O fac de cate ori simt ...nu ca-mi impune cineva sau nu.
    Daca toata lumea blameaza eu pot aduce aprecieri ...si invers.
    Asta este "defectul" meu .... spontaneitatea...si sinceritatea.Dar chiar daca am avut de pierdut...ma tin tare pe pozitie :D

    RăspundețiȘtergere
  9. @Deea
    in postul de azi nu am facut critici, cel putin eu asa simt, am incercat sa gasesc cateva scuze si exemple pentru noi romanii. Nu am avut talent la scris niciodata si nici nu mi-a placut gramatica desi se spune ca seamana cu matematica ;). Mai aberez si eu cate ceva cateodata si imi mai iese din an in paste.
    Mercic pentru apreciere si nota 10 pentru scurtmetrajul postat de tine ieri.

    RăspundețiȘtergere
  10. @Mika
    felicitari si tine-o tot asa, sinceritatea doare dar e apreciata de cei care o inteleg.

    RăspundețiȘtergere
  11. @Adi...:*:*:*:* ms si eu mult pentru ca ti-a placut postul cu scurt metrajul...;) o sa mai postez unul azi...sa ai o zi nationala cat se poate de placuta...:*

    RăspundețiȘtergere
  12. @Deea
    astept cu interes sa-l vizionez, urarile sunt valabile si reciproc.

    RăspundețiȘtergere
  13. Ştii ce mi se pare trist? Că multora le e ruşine că sunt români şi vorbesc cu dispreţ despre ziua naţională şi despre România, tocmai de ziua ei.

    RăspundețiȘtergere
  14. @Sebra
    este tipic romanesc aceasta atitudine, de multe ori in alte tari romanii daca ii aud pe altii ca vorbesc romaneste se feresc de ei, sa nu stie ca si ei sunt romani. Am trait asemenea experiente, unele urate in care imi era intradevar si mie rusine ca sunt roman, dar acum judecand la rece imi reprosez ca nu am luat atitudine si sa-i fac pe aceia sa se comporte cuvincios si sa demnstrez strainilor ca sunt si romani civilizati.
    Dar precum se spune dupa razboi multi viteji se arata, am tras o invatatura pentru viitor si nu mai vreau sa ma dau rotund ca ii critic pe aia ci am sa iau atitudine la momentul potrivit.
    Sunt multi care atat pot si nu le putem cere mai mult, dar in timp putem sa-i invatam cum trebuie sa se comporte prin puterea exemplului.

    RăspundețiȘtergere
  15. Poate tu ai dreptate in ceea ce spui. Dar vezi tu...eu nu am apucat alte timpuri. Pe vremea comunismului eram prea mica pentru a putea comenta ceva. Tot ce cunosc despre tara asta sunt vremurile in care am crescut, vremurile de azi, care nu-mi ofera nimic, nici o sansa, nici o pista de lansare. Fara spagi si pile nu faci nimic pe absolut nici un plan. Asa ca, te intreb eu pe tine...cum as putea sa fiu mandra de Romania? Cum as putea sa laud o tara care nu-mi ofera nimic?

    RăspundețiȘtergere
  16. @Lille
    nici eu nu am prins mult din comunism, dar imi mai aduc aminte destul de bine unele chestii iar despre altele am citit si m-am documentat.
    Aici e o problema de perceptie, nu prea conteaza ce-ti ofera "romanii" si "romanismele" ci e foarte important ce iti ofera Romania. Iar eu vreau sa cred ca Romania imi ofera un relief extraordinar, niste locuri si locatii de vis, tot ceea ce insemna natura. Noi romanii am stiut, sau nu, sa apreciem si sa cultivam asta. Avem cateva exemple de romani care au facut ceva pentru Romania si pentru romani, noi nu prea ii apreciem datorita spiritului critic si a limbii noastre "o comoara" care poate avea diverse intelesuri.
    Tara asta ne ofera multe, nu nimic, dar noi nu stim sa le folosim in folosul national si dorim sa folosim doar in interes proriu. Nu e rau nici asta pentru ca nici moartea nu vine pe gratis, dar, pentru ca exista un dar, trebuie sa ii oferim si noi ceva.
    Despre spagi si alte alea in alta zi, azi nu vreau sa discut despre asta si te rog sa nu mi-o iei in nume de rau, multumesc mult pentru intelegere.

    RăspundețiȘtergere
  17. @Achilianu
    mercic, la fel si tie
    multa sanatate ca`i mai buna decat toate si La multi ani si la mai mare.

    RăspundețiȘtergere
  18. Am avut acelasi sentiment si stii bine ca m-ai citit. Eu nu am facut politica, am vb dpdv etic si moral despre Romania si locuitorii ei.
    Este o tara minunata si cu un potential incredibil. Exista romani geniali si incredibil de culti, spirituali si vizionari.
    Nici unul dintre noi nu a criticat, decat partea majoritara inculta si lipsita de valori. Fie ei politicieni sau altii. Am zis clar ca toti critica si putini fac ceva.
    Si am cerut pareri si voi continua sa critic SI sa fac ceva. Poate daca ne unim vocile, vom deveni majoritari. Sunt multi oameni absolut speciali care nu au voce.

    RăspundețiȘtergere
  19. @Lili
    am citit si comentat pe blogul tau si iti stiu parerea si tu pe a mea la fel. Dar la cat am tot frunzarit blogosfera si site-urile de stiri in ultima vreme am gasit prea putine lucruri bune si demne de urmat. Am tot analizat si am ajuns la urmatoarea cugetare :
    "Longum iter est per praecepta, breve et efficax exempla (Seneca) - Lung este drumul cu reguli, scurt si eficient prin exemple".
    Urmeaza sa depistam exemplele demne de urmat si sa le mediatizam. Spun asta deoarece acele "romanisme" care le combatem si le tot discutam noi de fapt sunt mediatizate in presa si devin exemple pentru cei in formare si usor influentabili.
    De ce sa nu dam exemple de la noi sau din alte tari demne de urmat si nu doar sa combatem ce se face prost la noi, iar asta nu pe un ton de critica ci pe unul constructiv ca pe o cale de urmat.

    RăspundețiȘtergere
  20. Critica este constructiva! Sper sa citeasca si un anume om ploitic, articolul tau!

    RăspundețiȘtergere
  21. @Cristian Simion
    politicienii nu inteleg asta pentru ca nu vor si au inpresia ca e sub demnitatea lor sa fie autocritici.

    RăspundețiȘtergere
  22. sub demnitate sau sub puterea lor de deductie?
    Cred ca varianta B!

    RăspundețiȘtergere
  23. @Cristian Simion
    Eu cred ca nu au destul sange in instalatie pentru a putea spune lucrurilor pe nume, prosti gramada nu sunt chiar toti, dar in categoria curvelor se incadreaza cu totii.

    RăspundețiȘtergere
  24. Nu sunt toti! Stiu eu unul care e chiar destept! Pacat ca nu a fost votat suficient...

    RăspundețiȘtergere
  25. Nu sunt toti! Stiu eu unul care e chiar destept! Pacat ca nu a fost votat suficient...

    RăspundețiȘtergere
  26. Tara asta e chiar frumoasa. Chia de-ai vrea sa scrii frumos sau critic, eu zic ca stilul si tonul nu se fac la comanda. Dar tara asta e chiar frumoasa si are atat de multe unicate... Desi e ziua ei, nu poti sa nu spui ca e stricata, injosita de mult prea multi dintre cei care o locuiesc. Si fie ca ne place ori nu, asta se intampla.

    RăspundețiȘtergere
  27. Da, din păcate tumultul impus sau mai puţin impus (manipulator am vrut să spun) de realitate ne-a retezat orice idee de românism, orice mentalitate de a avea un licăr de patriotism în noi. De a fi noi înşine, ca popor. Am uitat de multe ori e sate, că doar acolo ne-am născut ca popor şi încă acolo mai păstrăm ceva tradiţii şi... noţiunea de ţară, de pământ al nostru. Dar şi acolo a început să-şi bage codiţa nonromânismul:)

    RăspundețiȘtergere
  28. @Ada
    Indiferent ce se intampla noi suntem datori ei, pentru ca suntem parte din ea, iar asta ne face raspunzatori de imaginea ei.
    Eu cred ca doar ceva constructiv mai poate avea efect, este ultima speranta pe care o mai am si vreau sa cred in ea.

    RăspundețiȘtergere
  29. @Marius Ola
    Nu mai conteaza unde ne-am nascut sau traim, important este sa vrem sa promovam ceea ce meritam si astfel in timp sa educam si sa starpim toate buruienile care ne napadesc recoltele imbelsugate ale acestui pamant romanesc.

    RăspundețiȘtergere
  30. sunt de acord cu tine, trebuie sa spunem lucruri frumoase... cateodata pur si implu nu se poate, dar, eu unul cel putin, incerc sa ma schimb, incerc sa vad partea plina a paharului, picatura de lacrima din pahar, care il face sa nu fie gol..., si incerc sa nu ma mai cert cu toti tampitii!!! ca pana la urma oricum nu rezolv nimic, doar ma enervez eu. Totodata sunt deacord ca mai trebe si spuse... cel putin sa nu o pateasca si prietenii tai, aici ma refer la turism in general... tocmai ce m-am intors din Busteni... vreau sa iti spun ca nu am stat decat o noapte... mi-am luat jucariile si am plecat... in alte meleaguri mult mai frumoase (tot la noi intara)

    RăspundețiȘtergere
  31. @Dan Ciulea
    ne comentam reciproc in acelasi timp :)), te-am certat la tine pe blog ca nu mi-ai spus ca ai stat in orasul meu, dar te iert.
    In ce privesc lucrurile despre Romania e clar ca sunt rele destul de multe si ceva mai bune dar mai putine, dar acestea trebuie sa constituie puterea exemplului si sa genereze progres.

    RăspundețiȘtergere
  32. Ai nimerit-o din plin, si asta doare. Intr-adevar, noi, romanii, ne complacem, cu voluptate, intr-un fel de "balta a linistii", ca sa-l citez pe Sadoveanu. La noi mereu nu se intampla nimic (bun), si suntem artisti cand vine vorba de mistocareala, de autoflagelare, a devenit un sport national cultivarea defectelor, a viciilor, a tarelor unui neam de oameni ce parca nu mai stiu decat sa (se) piarda...

    RăspundețiȘtergere
  33. @Adrian: :)) chiar ca in acelasi tim, eu ti-am si raspuns :))

    RăspundețiȘtergere
  34. @Teo
    corect, autocompatimirea si mistocareala a devenit sport national, iar actiunea a devenit ceva de domeniul trecutului in care ne place sa ne complacem.

    RăspundețiȘtergere
  35. Puterea exemplului nu exista, din pacate.Sau nu este lasata sa se vada. Multi confunda patriotismul cu nationalismul si, din pacate, si mai multi considera un act de "inalt eroism" ...blamarea tarii.Din pacate, am ajuns un popor de disperati si negativisti ...am ajuns sa negam insasi identitatea noastra nationala, stand si ranjind cu dintii inclestati de gardul ce inca ne mai desparte de restul Europei. Gardul acesta e imaginar, construit doar in mintile noastre . Incearca sa faci un simplu exercitiu de imaginatie - daca ti se repeta la nesfarsit ca esti un ratat, un prost, un analfabet ... cu siguranta ca vei ajunge chiar sa te consideri asa. Ti-as da si cateva exemple din zona politica(referitor la construirea imaginii tarii inafara), dar ma abtin. Cel putin mie, imi vine sa dau cu toata asa-zis "media" de pamant.

    RăspundețiȘtergere
  36. @Danette
    media din Romania? Daca ai vazut tu asa ceva pe taram romanesc te rog sa-mi arati si mie, eu nu vad decat slugoi care pupa si ling de dimineata pana seara si de seara pana dimineata, pentru bani. E normal ca poporul sa confunde termeni deoarece "media" are in ultimii ani influenta majora in formarea persoaneleor si a personalitatiilor.

    RăspundețiȘtergere
  37. De aceea am adaugat acel "asa-zis" .:D

    RăspundețiȘtergere
  38. @Danette
    am inteles aluzia si tocmai de aceea am si comentat, se pare ca avem si puncte de vedere comune nu numai divergente ;).

    RăspundețiȘtergere
  39. Asa e democratic, nu ? Divergentele, intelese punctual, sunt mai constructive decat punctele de vedere comune . :D

    RăspundețiȘtergere
  40. @Danette
    Corect si democratic, daca e prea mult consens mi se pare ca miroase a blat ;).

    RăspundețiȘtergere